Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nowa metoda oszustów - „uszkodzony telefon”

Zduńskowolscy policjanci ostrzegają przed kolejnym atakiem oszustów. Nową, stosowaną przez nich metodą, jest oszustwo „na uszkodzony telefon”. Pamiętajmy - zanim przelejemy komukolwiek pieniądze, musimy najpierw zweryfikować informacje i zadzwonić do osoby, której pomoc ma dotyczyć.

Pomimo wielu apeli, w dalszym ciągu otrzymujemy zgłoszenia od osób, które stały się ofiarą oszustwa. Czasem są to straty na kilka, a czasem na kilkanaście tysięcy złotych. Oszuści niejednokrotnie wykorzystują  przede wszystkim nasz brak ostrożności, czasami niewiedzę i osiągają zamierzony cel.
Tym razem, zduńskowolscy policjanci przestrzegają przed nowym sposobem wyłudzenia pieniędzy. Sprawca wysyła wiadomości SMS, informując o uszkodzonym telefonie i prosi o skontaktowanie się przez komunikator. Podszywając się pod bliskich, którzy rzekomo potrzebują pieniądze na nowy telefon, oszuści dążą do sytuacji, w której sami przelejemy im pieniądze na wskazane konto, bądź przekażemy dane umożliwiające przejęcie rachunku bankowego. Najczęściej narzucają presję czasu, aby pokrzywdzone osoby nie miały chwili na weryfikację podanych informacji w wiadomościach tekstowych bądź telefonicznych.
Przypominamy, że w takich przypadkach bardzo łatwo można uchronić się przed stratą pieniędzy, bo wystarczy zadzwonić na dotychczasowy numer telefonu bliskiej osoby i wszystko wyjaśnić. W przeciwnym razie konsekwencje mogą być bardzo poważne.

Co zrobić gdy otrzymamy taki SMS?

  • zachowujemy spokój – nie działajmy pod wpływem emocji;
  • nie klikamy w załączony link;
  • dzwonimy na dotychczasowy numer telefonu do osoby, której pomoc ma dotyczyć i w bezpośredniej rozmowie weryfikujemy.

Niemal codziennie, policjanci przyjmują zawiadomienia od zduńskowolan, którzy dają się oszukać cyberprzestępcom. Są to najczęściej oszustwa, gdzie pokrzywdzeni otwierają wysyłane im linki. Jest w nich informacja na przykład o dopłacie do paczki lub do prądu. Są to również oszustwa na pracownika banku lub podszywanie się pod znajomych i „pożyczenie” pieniędzy za pomocą kodów BLIK.
Pamiętajmy, aby nie wchodzić w podejrzane linki, gdyż to umożliwia oszustom próbę wyłudzenia naszych danych do logowania do kont bankowych, czy pozyskania innych, wrażliwych danych. Za pomocą tak zwanych „zdalnych pulpitów” oszuści doskonale mogą odczytać każdy ruch jaki wykonujemy na telefonie, w tym logowanie do banku.

Zwracamy się do Państwa z apelem – czytajcie uważnie i ze zrozumieniem smsy jakie przysyła Wasz bank. W każdym przypadku powtarza się ten sam schemat czyli że bank przysyła wiadomość sms z pytaniem o rejestracje nowego urządzenia logującego się na Państwa konto, a pokrzywdzeni na to nie reagują. Czytają wiadomość z banku, ale nie zgłaszają uwag że nie chcą rejestrować na koncie banku nowego urządzenia elektronicznego. Podają oszustowi wszystkie kody jakie przysyła do nich bank wiadomością sms. Oszust po otrzymaniu od pokrzywdzonego kodu do rejestracji, loguje się ze swojego komputera na naszym koncie i w taki sposób ma swobodny dostęp do naszych oszczędności. Pamiętajmy, że to nie bank, ale sami pokrzywdzeni podają sprawcy hasła, numery kart płatniczych i kody BLIK.

 

sierżant sztabowy Katarzyna Biniaszczyk

 

 

 

  • Treść: "Hej Tato Rozwalił się Mój telefon możesz do mnie napisać wiadomość na mój WhatsApp lub mój nowy numer"
  • Treść: Cześć mamo napisz do mnie teraz na wa. Mój nowy numer
  • Treść: Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 2.50 PLN. Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność.
  • Treść: DPD: Dostawa twojej przesyłki została wstrzymana z powodu nadwagi. Ureguluj należność 2.75 zł, aby uniknąć zwrotu przesyłki.
  • Treść: PGE: na dzień 24.03 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności.
  • Treść: Twoja paczka o numerze PL 09876543 wymaga dopłaty na sumę 0.54 zł. Brak wpłaty oznacza zwrot do nadawcy.
Powrót na górę strony